Sepatah dua kata ..

DARI DAPUR CHOMEY ALEEN AIREISH~..~
SHARING IS CARING ~..~
MAKING YOUR DAYS TASTE BETTER~..~

Assalamualaikum & selamat datang Aleen ucapkan kepada anda semua kerana sudi singgah di sini di Dapur Chomey Aleen Aireish.. Aleen kongsikan resepi-resepi simple sahaja tapi menarik.. sangat mudah untuk dicuba dan rasanya tip top sedap tau.. semua resepi yang dikongsikan tu Aleen dah pun cuba terlebih dahulu .. Jadi jangan ragu-ragu, jangan segan-segan nak mencuba.. sudi-sudilah jadi Follower Aleen juga yer.. BOLEH SIGN IN BY EMAIL di bawah ni.. sebagai tanda terima kasih & sokongan anda pada Aleen untuk terus berkarya.. di samping itu Aleen nak tambah kenalan juga tak kira di mana anda berada.. Hepi Visit My Blog ya..

Followers

Thursday 8 December 2011

PUDING FLORAL BERPERISA

PUDING FLORAL
Bahan-bahan

* 10g serbuk agar2 (1 peket tu)
* 650ml air
* 200gm gula pasir (kalau nk kurang manis pn boleh..aleen guna 120gm shj. 200gm tu for me too sweet)
* 60gm mentega
* 1 biji telur
* ½ tin susu cair [aleen guna 200ml]
* 1 sudu makan tepung custard
* 2 sudu besar paste jagung [utk layer atas yellow tu..]
* 1 sudu makan serbuk koko
* 1/2 sudu teh vanilla
* pewarna kuning jika nak utk nmpak cantik lg (kalau nak warna2 atau perasa lain pun boleh)

Cara-cara

1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan
2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
4. Bahagikan adunan kpd 2 mangkuk (sama byk). Then bubuh koko (campurkan sedikit air dulu) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata , adunan yang 1 mangkuk lagi letak kaler kuning & paste jagung.
5. masukkan dlm acuan/mould kesukaan..tuangkan kuning dahulu..tnggu keras sikit..lps tu cakarkan guna garfu utk letak yg kaler coklat koko tu..
7. Bila dah siap, tunggu lah keras sepenuhnya. jika nk keras cepat blh lah letak dlm fridge. bila dah keras leh ler makan.






ENJOY VISIT MY BLOG

No comments:

Post a Comment

hv fun with my cute photo