Sepatah dua kata ..

DARI DAPUR CHOMEY ALEEN AIREISH~..~
SHARING IS CARING ~..~
MAKING YOUR DAYS TASTE BETTER~..~

Assalamualaikum & selamat datang Aleen ucapkan kepada anda semua kerana sudi singgah di sini di Dapur Chomey Aleen Aireish.. Aleen kongsikan resepi-resepi simple sahaja tapi menarik.. sangat mudah untuk dicuba dan rasanya tip top sedap tau.. semua resepi yang dikongsikan tu Aleen dah pun cuba terlebih dahulu .. Jadi jangan ragu-ragu, jangan segan-segan nak mencuba.. sudi-sudilah jadi Follower Aleen juga yer.. BOLEH SIGN IN BY EMAIL di bawah ni.. sebagai tanda terima kasih & sokongan anda pada Aleen untuk terus berkarya.. di samping itu Aleen nak tambah kenalan juga tak kira di mana anda berada.. Hepi Visit My Blog ya..

Followers

Wednesday, 18 April 2018

RESEPI NASI AYAM HAINAN/HAILAM CHINESE STYLE


DAH UPDATE RESEPI OK .. silakan SHARE mana yg sudi tu.. perkongsian resepi asal ni dr Chef Hassan Hen,Big Thanks to chef.. saya dah pun terCOOK hali ni, korang bila lagi tukar selera rasa masakan dr lain kaum plak..

Image may contain: food  Image may contain: food
Image may contain: food

video - TIPS & TEKNIK SEDIAKAN AYAMNYA SUPAYA TAK MENGECUT

RESEPI NASI AYAM HAINAN/HAILAM CHINESE STYLE
============================================
By ~ ALeen Aireish Cekgu Aleen Aireish Juliawati
Sumber asal ~ Chef Hassan Hen


Bahan-bahan : Untuk Ayam
-------------------------------------
2 keping paha ayam [nak buat 1 ekor pun blh]
1 ikat daun bawang - simpulkan
1 inci halia ketuk
1/2 s/k garam
1 1/2 liter air [agak2]
Air ais untuk merendam ayam

Caranya :
- Didihkan air, masukkan daun bawang & halia serta garam, biarkan boiling naik bau..
- Celup ayam sebentar, kemudian angkat untuk mengelakkkan ayam mengecut jika terus di masukkan dalam air mendidih
- Masukkan semula ayam ke dalam periuk
- Masak dgn api sederhana biarkan mereneh selama 10-15 minit
- tutup api dan terus tutup periuk tu dgn tudung periuk, biarkan 15-20 minit lg
- Angkat ayam dan masukkan ke dalam bekas berisi air ais
- Rendam selama 30 minit jam

Bahan-bahan : Untuk Nasi
------------------------------------
2 pot beras - cuci dan toskan
3 1/2 cawan air rebusan ayam
1 inci halia - diketuk
3 ulas bawang putih - dicincang halus
1 batang serai - diketuk
3 s/b myk masak
1 s/k serbuk pati ayam [saya guna kiub ayam]

1 helai daun pandan - disimpul letak dalm air kukusan, didihkan air dahulu.

Caranya :
- Panaskan minyak, tumis bawang putih + halia + serai hingga naik bau dan bawang putih turn warna coklat perang
- Masukkan beras dan kacau hingga bergaul rata
- Alihkan beras ke dalam periuk dan tambahkan air rebusan dan kiub ayam
- Kukus dalam kukusan hingga masak.

Bahan-bahan : Untuk Sos Cili
----------------------------------------
8 tangkai cili merah besar - potong
6 biji cili pedas
5 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai - hiriskan dulu
1 s/k garam
1 s/b gula
5 s/b cuka makan
1/3 cawan air rebusan ayam [agak2]

Caranya :
- Dalam blender kisar halus cili + bawang putih + halia + serai dan air rebusan serta cuka makan bersama dgn gula & garam secukupnya.
- masak atas api sebentar, siap

Bahan-bahan : Untuk Sos Kicap Hitam
----------------------------------------------------
3 ulas bawang putih - cincang halus
1 s/b minyak untuk menumis
1 s/b sos tiram
3 s/b kicap cair
1 s/k kicap pekat
1 s/b gula
1/3 cawan air rebusan ayam [agak2]
1 sudu kecil tepung jagung, bancuh dengan sedikit air utk pekatkan sdkt sos tu
sedikit myk utk menumis

Caranya :
- Tumis bawang putih hingga perang.
- Masukkan air rebusan + sos tiram + kicap cair + kicap pekat dan gula.
- Masak hingga mendidih dan tuang bancuhan tepung jagung
Sesuaikan kepekatannya, siap.

Sup
-----
- Didihkan baki air rebusan, tambah kiub ayam
- masak sup mcm biasa tambahlah apa yg kita suka
- taburan daun bawang dan bawang goreng, siap

selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

hv fun with my cute photo